Ale mi się to naprawdę podoba i nie jest to dla mnie żadna desperacja. Nie uważam tego score'u za geniusz, ale dostrzegam w nim pewne pozytywne wartości, które trochę się wyróżniają na tle innych podobnych ścieżek tego typu. Podobnie mam z Planetą Małp, choć tam akurat te pozytywne wartości widzę raczej w mariażu z filmem niż na albumie.Kaonashi pisze:Tylko, że to nie żadna jakaś wielka zasługa Desplata tylko głupota całej reszty. W tym tkwi cały problem. Doszukiwanie się w średniej Godzilli (i innych scorach na tym poziomie) elementów wypadających super na tle jakiś popierdółkowatych score'ów się ceni, ale jest to jednocześnie trochę desperacka próba znajdowania plusów, które bardziej wymagających słuchaczy zwyczajnie nie obchodzą.Paweł Stroiński pisze:A co do tej sztampowości shakuhachi. To jest tak typowe, że aż nietypowe w tym sensie, że po raz pierwszy od jakiegoś czasu Desplat wykorzystał japońską instrumentację w pełni etnicznie (rytmy, skale, itd.), bo o ile shakuhachi się pojawiało (bardzo rzadko ostatnio), to nikt za bardzo nie zważał na to, by trzymać się dokładnie odpowiednio etnicznego podejścia do tego instrumentu.
Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
- Paweł Stroiński
- Ridley Scott
- Posty: 9320
- Rejestracja: śr kwie 06, 2005 21:45 pm
- Lokalizacja: Spod Warszawy
- Kontakt:
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
- Koper
- Ennio Morricone
- Posty: 26513
- Rejestracja: pn mar 06, 2006 22:16 pm
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontakt:
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Jesteś fanbojem Desplata, masz spaczony gust, więc trudno się przejmować Twoją opinią w tym zakresie.hp_gof pisze:Nadal nie lubię shakuachi. I nie cierpię etniki.

No i ? Mamy scenki w Japonii to ilustrujemy to tamtejszą etniką. A jakby były w Polsce to by Olo napisał oberka czy poloneza?Paweł Stroiński pisze:A co do tej sztampowości shakuhachi. To jest tak typowe, że aż nietypowe w tym sensie, że po raz pierwszy od jakiegoś czasu Desplat wykorzystał japońską instrumentację w pełni etnicznie (rytmy, skale, itd.), bo o ile shakuhachi się pojawiało (bardzo rzadko ostatnio), to nikt za bardzo nie zważał na to, by trzymać się dokładnie odpowiednio etnicznego podejścia do tego instrumentu.

Mi się tam shakuhachi podoba, takze w tym wydaniu, no ale to był jednak bardzo oczywisty zabieg. Tak naprawdę to wtrynianie tego instrumentu przez Hornera do filmów totalnie nie związanych z Japonią było zdecydowanie ciekawszym i odważniejszym posunięciem niż te parę dźwięków u Ola mających podkreślać Daleki Wschód.
"Hans Zimmer w tej chwili nic nie potrzebuje. (...) Ciebie też nie potrzebuje." - Paweł Stroiński
- Paweł Stroiński
- Ridley Scott
- Posty: 9320
- Rejestracja: śr kwie 06, 2005 21:45 pm
- Lokalizacja: Spod Warszawy
- Kontakt:
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Shakuhachi się też pojawia w USA, jesli dobrze pamiętam i to niekoniecznie przy okazji Watanabe.
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
To musi mieć jakieś głębsze znaczenie...
Gdyby nie piraci, byłbym jak Zbigniew Hołdys - Eric Clapton.
- Koper
- Ennio Morricone
- Posty: 26513
- Rejestracja: pn mar 06, 2006 22:16 pm
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontakt:
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
No. Godzilla jest generalnie japońska, więc wiece... 

"Hans Zimmer w tej chwili nic nie potrzebuje. (...) Ciebie też nie potrzebuje." - Paweł Stroiński
- Paweł Stroiński
- Ridley Scott
- Posty: 9320
- Rejestracja: śr kwie 06, 2005 21:45 pm
- Lokalizacja: Spod Warszawy
- Kontakt:
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Przestań z tą ironią, chcesz znaczenie takiego pisania? Proszę bardzo.
Wasze tłumaczenie jest po prostu wymówką, jaką Desplat może przyjąć w PR albo nie (wolałby nie), ale generalnie chodzi o to, że pisana poprawnie (czyli zgodnie z regułami, jakie tam obowiązują) etnika japońska dodaje brzmieniu niepokojącej obcości, nie tylko dlatego, że shakuhachi ma specyficzne brzmienie, ale dlatego, że w opartym na zachodniej harmonii i stylistyce score, japońska skala jest oparta na czymś co odbieramy jako dysonanse.
Czyli Desplat to zrobił, by rozszerzyć sobie paletę brzmieniową i po to, by jeszcze delikatnie dodać jakąś niepokojącą warstwę. Do tego brzmi to lekko mistycznie, co też dodaje do napięcia i nie ma specjalnego znaczenia w filmie. Miałoby, i to byłby totalny epic fail Desplata, gdyby shakuhachi wybrzmiało przy każdej uwadze Watanabe, jak to walczą ze sobą siły natury.
Po prostu dodatkowa tekstura i tyle. I moim zdaniem fajnie, że na to wpadł.
Wasze tłumaczenie jest po prostu wymówką, jaką Desplat może przyjąć w PR albo nie (wolałby nie), ale generalnie chodzi o to, że pisana poprawnie (czyli zgodnie z regułami, jakie tam obowiązują) etnika japońska dodaje brzmieniu niepokojącej obcości, nie tylko dlatego, że shakuhachi ma specyficzne brzmienie, ale dlatego, że w opartym na zachodniej harmonii i stylistyce score, japońska skala jest oparta na czymś co odbieramy jako dysonanse.
Czyli Desplat to zrobił, by rozszerzyć sobie paletę brzmieniową i po to, by jeszcze delikatnie dodać jakąś niepokojącą warstwę. Do tego brzmi to lekko mistycznie, co też dodaje do napięcia i nie ma specjalnego znaczenia w filmie. Miałoby, i to byłby totalny epic fail Desplata, gdyby shakuhachi wybrzmiało przy każdej uwadze Watanabe, jak to walczą ze sobą siły natury.
Po prostu dodatkowa tekstura i tyle. I moim zdaniem fajnie, że na to wpadł.
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Poza tym wcale tak często się ten instrument nie pojawia w tym scorze. Najmocniej wybrzmiewa chyba w tej przejściówce między scenami jak jadą do Janjiry. Wtedy można powiedzieć, że Olo użył tego instrumentu sugerując się geografią. A reszta, jak Paweł mówi.
- Wojteł
- John Williams
- Posty: 9893
- Rejestracja: sob mar 15, 2008 23:50 pm
- Lokalizacja: Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Paweł Stroiński pisze:Przestań z tą ironią, chcesz znaczenie takiego pisania? Proszę bardzo.
Wasze tłumaczenie jest po prostu wymówką, jaką Desplat może przyjąć w PR albo nie (wolałby nie), ale generalnie chodzi o to, że pisana poprawnie (czyli zgodnie z regułami, jakie tam obowiązują) etnika japońska dodaje brzmieniu niepokojącej obcości, nie tylko dlatego, że shakuhachi ma specyficzne brzmienie
No to chyba coś słabo mu wyszło, bo chyba nikt nawet przez moment nie poczuł się tymi wstawkami zaniepokojny
No teraz chyba trochę nadinterpretujesz. Co to są skale japońskie? Zwykła pentatonika hemitoniczna. Jak już, to odbieramy ją raczej jako uproszczoną skalę mollową, gdyby nie odpowiednia instrumentacja dodająca egzotycznego i charakterystycznego kolorytu. Żeby wtrynić tu jakieś wrażenie niepokoju, Desplat musiałby się nieco bardziej z konceptem wysilićPaweł Stroiński pisze:ale dlatego, że w opartym na zachodniej harmonii i stylistyce score, japońska skala jest oparta na czymś co odbieramy jako dysonanse.

Haha Śląsk węgiel zadupie gwara
- Koper
- Ennio Morricone
- Posty: 26513
- Rejestracja: pn mar 06, 2006 22:16 pm
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontakt:
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
To powtórzę, że mi się to shakuhachi podobało, aczkolwiek w filmie brzmiało to trochę na zasadzie, że było nadto oczywistym wyborem (oczywiście mógł być jakiś inny instrument japoński, ale zasada ta sama: Japonia, japońskie brzmienia). I jak dobrze zapamiętałem, to jego pierwsze wejście było w scenach w Japonii, stąd mój odbiór tego jest właśnie taki. I ja sobie nie przypominam tego instrumentu w scenach z USA tak szczerze mówiąc, ale też nie powiem na 100% bo aż tak nie analizowałem i nie mam zamiaru analizować tego filmu pod względem muzycznym (ani jakimkolwiek innym, bo nie jest tego wart). A teraz sam hp_gof potwierdza, że Olo użył instrumentu sugerując się dość banalnie geografią, więc nie wiem po co Paweł do tego ideologię dorabiasz. I zgadzam się z Wojtkiem, że nie było w tym nic niezwykłego, bo japońskie skale i instrumentacje to już niejeden kompozytor wtryniał, by nadać etnicznego kolorytu i często efekt ciekawszy był.
"Hans Zimmer w tej chwili nic nie potrzebuje. (...) Ciebie też nie potrzebuje." - Paweł Stroiński
- Wawrzyniec
- Hans Zimmer
- Posty: 34883
- Rejestracja: sob lip 12, 2008 02:00 am
- Kontakt:
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Proszę a Marek w przypadku Pacific Rim narzekał i krytykował, że u Ramina wszystko jest takie dosłowne i oczywiste.Koper pisze:To powtórzę, że mi się to shakuhachi podobało, aczkolwiek w filmie brzmiało to trochę na zasadzie, że było nadto oczywistym wyborem (oczywiście mógł być jakiś inny instrument japoński, ale zasada ta sama: Japonia, japońskie brzmienia). I jak dobrze zapamiętałem, to jego pierwsze wejście było w scenach w Japonii, stąd mój odbiór tego jest właśnie taki.
I już się zamykam i nie wtrącam do dyskusji.

#WinaHansa #IStandByDaenerys
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Ja nie wiem co miał na myśli Olo pisząc ten kawałek do tej sceny, ale tak to można interpretować w tej scenie - jesteśmy w Japonii, słyszymy shakuhachi. Być może miał milion innych powodów, żeby użyć właśnie tego instrumentu. Przecież on uwielbia flety, sam na nich gra, więc wybór instrumentu z tej rodziny wydaje się być sentymentalny. Może nie ma zbyt często okazji, żeby go użyć, więc z chęcią wykorzystał go w Godzilli. Wcześniej użył go na pewno w HPDH1 w scenie z Bathildą Bagshot i Nagini. Tam etnika wiązała się z wężem.
Generalnie jakby się czepiać, to można by powiedzieć, że użycie w GBH mieszanki instrumentów z Europy Środkowo-Wschodniej naraz jest stereotypowe i mało oryginalne. Bo jak Rosja, to bałałajka, jak Austria to jakiś tam alpenhorn i jodłowanie itd. A jednak nikt na to nie narzeka. A mnie się to na początku gryzło.
Generalnie jakby się czepiać, to można by powiedzieć, że użycie w GBH mieszanki instrumentów z Europy Środkowo-Wschodniej naraz jest stereotypowe i mało oryginalne. Bo jak Rosja, to bałałajka, jak Austria to jakiś tam alpenhorn i jodłowanie itd. A jednak nikt na to nie narzeka. A mnie się to na początku gryzło.
- Wawrzyniec
- Hans Zimmer
- Posty: 34883
- Rejestracja: sob lip 12, 2008 02:00 am
- Kontakt:
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Ja tam nie twierdzę, że Alexandre Desplat wie co robi i ogólnie od tego są kompozytorzy, aby doskonale wszystko umuzyczniać. I dlatego też najmocniej przepraszam, że zadam tak okropnie prymitywne i uwłaczające kompozytorów i forumowiczów pytanie, ale: Czy czasami to po prostu nie podkładają tak muzyki, takich instrumentów, takie sztuczki wykonują, gdyż po prostu "fajnie brzmią i w filmie spoko wypadają"?
W sumie hp_gof przywołał Harry Pottera, to ja też powołam się na Insygnia Śmierci i wielki finał, kiedy Voldemort dostaje śmiercionośny . I wtedy pojawia się znana nam ładna melodia z "Lilly's Theme". I tutaj nasuwa się pytanie, dlaczego śmierć Voldemorta ilustruje motyw matki Harry'ego
Czy należy to zinterpretować, że motyw Lilly ma symbolizować późny rewanż na zasadzie: "Zabiłeś mnie sukinsynie, to teraz ty zdechniech, jeb! - w wykonaniu Lilly Potter. Czy oznaczać to ma, że matka została pomszczona i może teraz zaznać spokój. Czy też użyjemy najbanalniejszej i najgłupszej i wielu obrażającej teorię, że w sumie "Lilly's Theme" urosło trochę do motywu przewodniego tej części, ładnie brzmi, to dajmy go do tej sceny, gdyż będzie to "spoko" brzmieć?
To tylko taka mała dygresjyjeczka.

W sumie hp_gof przywołał Harry Pottera, to ja też powołam się na Insygnia Śmierci i wielki finał, kiedy Voldemort dostaje śmiercionośny . I wtedy pojawia się znana nam ładna melodia z "Lilly's Theme". I tutaj nasuwa się pytanie, dlaczego śmierć Voldemorta ilustruje motyw matki Harry'ego



To tylko taka mała dygresjyjeczka.

#WinaHansa #IStandByDaenerys
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Motyw matki Harry'ego pojawia się w kilku różnych kontekstach - 1. w związku ze Snapem - intro filmu oraz śmierć Snape'a; 2. scena z Lily w lesie; 3. śmierć Voldka. Harry przeżył, bo matka osłoniła go przed avadą kedavrą, w związku z czym sama zginęła. Jak padło na Harry'ego, to się odbiło, a kawałek Voldka się w niego wszczepił, Voldka z kolei wcięło. Przy jego odrodzeniu użyto krwi Harry'ego, a więc i Lily. Czyli losy tych trojga są tak jakby związane, więc Twoje interpretacje nie są nieuzasadnione. W przypadku Snape'a użycie tego motywu nie jest głupie, bo on ją kochał. Jest jeszcze jedna scena (Dargon Flight), gdzie Lily's Theme jest użyty jako motyw akcji. I jedynie w tym miejscu mam problem z interpretacją. I tutaj najlepiej pasuje Twoja interpretacja: bo ładnie będzie brzmiało.
A tak w ogóle Lily's Theme jak dla mnie to nie do końca temat Lily, tylko on trochę zmierza w takie mistyczne klimaty, w tematykę śmierci, która unosi się nad tym filmem. I o ile do pozostałych kontekstów to się dobrze wpasowuje, to tutaj z tym smokiem wciąż się gryzie.
A tak w ogóle Lily's Theme jak dla mnie to nie do końca temat Lily, tylko on trochę zmierza w takie mistyczne klimaty, w tematykę śmierci, która unosi się nad tym filmem. I o ile do pozostałych kontekstów to się dobrze wpasowuje, to tutaj z tym smokiem wciąż się gryzie.
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Gdyby nie piraci, byłbym jak Zbigniew Hołdys - Eric Clapton.
Re: Alexandre Desplat - Godzilla (2014)
Spoko muzyczka
Choć przez chwilę wypatrywałem, czy Olo gdzieś tam nie biega, bo w pierwszej chwili myślałem, że to masz na myśli 

