John Williams

Tutaj dyskutujemy w wątkach ogólnych o poszczególnych kompozytorach.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Adam
Jan Borysewicz
Posty: 58232
Rejestracja: wt lis 24, 2009 19:02 pm

Re: John Williams

#4996 Post autor: Adam » ndz lip 25, 2021 22:25 pm

.
Ostatnio zmieniony pn lip 26, 2021 17:47 pm przez Adam, łącznie zmieniany 1 raz.
#FUCKVINYL

Awatar użytkownika
Adam
Jan Borysewicz
Posty: 58232
Rejestracja: wt lis 24, 2009 19:02 pm

Re: John Williams

#4997 Post autor: Adam » pn lip 26, 2021 00:20 am

.
Ostatnio zmieniony pn lip 26, 2021 17:48 pm przez Adam, łącznie zmieniany 1 raz.
#FUCKVINYL

Awatar użytkownika
Pawel P.
Metallica
Posty: 1436
Rejestracja: czw gru 29, 2011 21:36 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: John Williams

#4998 Post autor: Pawel P. » pn lip 26, 2021 09:35 am

Adam pisze:
pn lip 26, 2021 00:20 am
DG napisało że koncert będzie dostępny tylko 24h !!!
Jak to zapisać ?!
Raczej się zabezpieczyli przed tym, byloby to zresztą nielegalne. Myślę, że Blu-ray z tego jest nieunikiony. Koncert jest dostępny do 24 sierpnia.

Awatar użytkownika
kiedyśgrześ
+ W.A. Mozart +
Posty: 5929
Rejestracja: sob lip 09, 2011 12:05 pm

Re: John Williams

#4999 Post autor: kiedyśgrześ » pn lip 26, 2021 10:06 am

Pawel P. pisze:
pn lip 26, 2021 09:35 am
Adam pisze:
pn lip 26, 2021 00:20 am
DG napisało że koncert będzie dostępny tylko 24h !!!
Jak to zapisać ?!
Raczej się zabezpieczyli przed tym, byloby to zresztą nielegalne. Myślę, że Blu-ray z tego jest nieunikiony. Koncert jest dostępny do 24 sierpnia.
no niespecjalnie się zabezpieczyli :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Adam
Jan Borysewicz
Posty: 58232
Rejestracja: wt lis 24, 2009 19:02 pm

Re: John Williams

#5000 Post autor: Adam » pn lip 26, 2021 13:09 pm

Pawel P. pisze:
pn lip 26, 2021 09:35 am
Koncert jest dostępny do 24 sierpnia.
Na oficjalnym koncie DG na Twitterze napisali że tylko przez jeden dzień będzie dostępny.

https://twitter.com/DGclassics/status/1 ... 3393176576?
#FUCKVINYL

Awatar użytkownika
Pawel P.
Metallica
Posty: 1436
Rejestracja: czw gru 29, 2011 21:36 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: John Williams

#5001 Post autor: Pawel P. » pn lip 26, 2021 13:12 pm

Adam pisze:
pn lip 26, 2021 13:09 pm
Pawel P. pisze:
pn lip 26, 2021 09:35 am
Koncert jest dostępny do 24 sierpnia.
Na oficjalnym koncie DG na Twitterze napisali że tylko przez jeden dzień będzie dostępny.

https://twitter.com/DGclassics/status/1 ... 3393176576?
"(...) on Deutsche Grammophon’s online platform DG Stage"

Awatar użytkownika
Adam
Jan Borysewicz
Posty: 58232
Rejestracja: wt lis 24, 2009 19:02 pm

Re: John Williams

#5002 Post autor: Adam » pn lip 26, 2021 15:46 pm

no a ten link nie jest właśnie na tym ?
#FUCKVINYL

Awatar użytkownika
kiedyśgrześ
+ W.A. Mozart +
Posty: 5929
Rejestracja: sob lip 09, 2011 12:05 pm

Re: John Williams

#5003 Post autor: kiedyśgrześ » pn lip 26, 2021 16:08 pm

Nie chcę się tu wcinać, ale na stronie ARTE jak wół stoi kiedy film wygasa

Available :
from 26/07/2021 to 24/08/2021
Obrazek

Awatar użytkownika
Adam
Jan Borysewicz
Posty: 58232
Rejestracja: wt lis 24, 2009 19:02 pm

Re: John Williams

#5004 Post autor: Adam » pn lip 26, 2021 17:48 pm

Ok, temat zamknięty, zdążę w takim razie 8)
#FUCKVINYL

Awatar użytkownika
Adam
Jan Borysewicz
Posty: 58232
Rejestracja: wt lis 24, 2009 19:02 pm

Re: John Williams

#5005 Post autor: Adam » wt lip 27, 2021 20:00 pm

Kaonashi pisze:
ndz lip 25, 2021 21:28 pm
No to wiadomo, że w przypadku Johna to się czas zatrzymał jakieś 20 lat temu. :wink:
Bez przesady, natomiast na pewno łatwo zauważyć, że porównując - choćby tylko - całe wejście na scenę w Wiedniu, a wejście tutaj w Tanglewood, to teraz znacznie szybciej i rześko wszedł, bo tam wręcz szurał nogami i był lekko zgarbiony. No ale pamiętajmy, chłop nie jest przyzwyczajony do zim, jak się mieszka cały czas w LA. No i w tym wieku dziarskość ma mało do rzeczy - Roger Moore był w śniadaniówce UK na żywo i się śmiał i podjarany opowiadał jak 10 lat młodszy, jak sobie zrobił maraton całego Breaking Bad w miesiąc, którego dostał na Blurayu od Michaela Caina na urodziny z poleceniem że to najlepszy serial świata, a po niej robił objazd po kraju podpisując nową książkę, a pół roku później po tej wizycie go nagle rak w tydzień zabił.


youtu.be/aPyRnZb6BL8


youtu.be/8H-JGOXU-Sg

W tym wieku, 90 lat, każde pół roku kolejne, to dar od opatrzności, nieważne czy się ma zdrowie, czy nie. Także cieszmy się, bo forma w Tanglewood to jakiś tam zawsze prognostyk na jesień w Berlinie (choćby tylko jako fakt, że lepiej wyglądać lepiej, niż gorzej) - o ile Merkelowa nie zrobi lockdownu...

A ten nowy koncert Johna kompletnie nie w moim guście muzycznym, w przeciwieństwie do żółtej kiecki Anki, także fizyczne wydanie mnie nie interesuje, ledwo zmęczyłem ten streming.

A tu w całości obszerny opis koncertu z programu, oraz długie słowo od Johna:

John Williams (b.1932)
Violin Concerto No. 2 (2021)

Composition and premiere: John Williams wrote his Violin Concerto No. 2 for violinist Anne -Sophie Mutter.
This is the world premiere performance.

At Tanglewood in summer 2017, Anne-Sophie Mutter gave the world premiere performance with the Boston
Symphony Orchestra of a new work requested by and written for her, John Williams’s Markings for violin and
orchestra. The violinist—one of the preeminent soloists in the world—was well aware of the composer’s deep
attunement to the violin from not only his concert works for violin and orchestra —the Violin Concerto and
TreeSong, but also the beautiful Three Pieces from Schindler’s List, derived from his Academy Award-winning
film score. His new Violin Concerto No. 2, also composed for Anne-Sophie Mutter, is a serious and substantial
addition to a tradition that encompasses some three hundred years of repertoire, from Vivaldi through
Mendelssohn, Tchaikovsky through Berg, to Sofia Gubaidulina and André Previn. In requesting a new concerto
from John Williams, Ms. Mutter expands her already remarkable, and stylistically varied string of commissions
from such composers as Witold Lutosławski, Wolfgang Rihm, Krzysztof Penderecki, Henri Dutilleux, and Sebastian
Currier, among others.

Already very active in the 1960s in both TV and film, Williams’s work had become familiar to viewers with his
scores for TV series (Lost in Space and Wagon Train, among many others), TV movies of Jane Eyre and
Heidi, and such feature films as How to Steal a Million, Goodbye, Mr. Chips, The Cowboys, and The Poseidon
Adventure. It was his music for Jaws (1975) that upped the ante, and two years later, Star Wars cemented his
status as a household name and the most famous American composer in history. Jaws was only the second in a
string of collaborations with Steven Spielberg; it was followed by twenty-six further films including E.T. the
Extra-Terrestrial, Schindler’s List, the Indiana Jones and Jurassic Park series, The BFG, and many others. The
composer has also worked with such prominent directors as Oliver Stone, Chris Columbus, and of course George
Lucas’s Star Wars franchise. The winner of five Academy Awards, Williams trails only Walt Disney as the
Academy’s most-nominated individual, with fifty-two total Oscar nominations. He has also won numerous
Grammy, Golden Globe, and Emmy awards, among many other honors.

The overwhelming popularity and familiarity of John Williams’s film music and his status as a Hollywood icon
have tended to overshadow an impressive catalog of works for the concert stage. The bulk of that catalog dates from
about the beginning of his tenure as Conductor of the Boston Pops Orchestra. The circumstances surrounding many,
if not most, of these pieces is completely in keeping with the generosity of spirit and joy in connections with
others that are such a well-known aspect of Williams’s personality. Many of these pieces are concertos written
with specific soloists in mind—especially members of the Boston Pops with whom he worked during his tenure as
the titled conductor of the orchestra and in the decades following. These include a tuba concerto for former BSO
member Chester Schmitz; a concerto for BSO oboist Keisuke Wakao, and a viola concerto for Pops principal oboe
Cathy Basrak, all premiered by the Pops under the composer’s direction. His harp concerto, On Willows and
Birches, was a gift for former BSO principal harp Ann Hobson Pilot at the time of her retirement from the
orchestra. As the result of a casual suggestion by BSO violist Michael Zaretsky, Williams wrote one of his rare
chamber-music scores, Duo concertante for violin and viola, for Zaretsky and BSO violinist Victor Romanul.
He also wrote a tribute to Seiji Ozawa to mark the conductor’s historic tenure as the BSO’s music director.
The same generosity that steers Williams’s musical work, along with his love for Tanglewood, led the composer
to commission three sculptures for the grounds to honor three great Tanglewood personae: BSO Music Director
Serge Koussevitzky (whose bust can be seen adjacent to the Main Gate), composer Aaron Copland (in the
Formal Gardens), and composer/conductor/pianist Leonard Bernstein (in Highwood, but temporarily inaccessible to
visitors).

One of William’s earliest concert works, predating his time with the Boston Pops, is a violin concerto—which we
should perhaps now designate No. 1—that he wrote in part as a reaction to the death of his wife of eighteen years,
the actress Barbara Ruick. Begun in 1974, completed by 1976 and slightly revised in the late 1990s, that
concerto was premiered in Saint Louis in 1981 but has found its highest -profile champion in violinist Gil
Shaham, who recorded the piece with the Boston Symphony Orchestra under the composer’s direction. Now at a
distance of nearly a half-century Williams brings decades more emotional weight and artistic life to bear in
composing this lyrical and personal new work for Anne-Sophie Mutter. The composer’s thoughtful and poetic
comments on his piece follow this note.

ROBERT KIRZINGER

Composer and writer Robert Kirzinger is the Boston Symphony Orchestra’s Director of Program Publications.

John Williams on his new Violin Concerto No. 2:

Composing program notes has always been challenging for me. These descriptions always seem to try to answer the
question “what is this music about?” And while music has many purposes and functions, I’ve always believed that in
the end, the music ought to be free to be interpreted through the prism of every listener’s own personal history, prior
exposures and cultural background. One man’s sunken cathedral might be another woman’s mist at the dawning.
The meaning must therefore reside, if you’ll forgive me, in the “ear of the beholder.”

I can only think of this piece as being about Anne-Sophie Mutter, and the violin itself—an instrument that is the
unsurpassed product of the luthier’s art. With so much great music already written for the instrument, much of it
recently for Anne-Sophie herself, I wondered what further contribution I could possibly make. But I took my
inspiration and energy directly from this great artist herself. We’d recently collaborated on an album of film music
for which she recorded the theme from the film Cinderella Liberty, demonstrating a surprising and remarkable
feeling for jazz. So, after a short introduction, I opened the Prologue of this concerto with a quasi-improvisation,
suggesting her very evident affinity for this idiom. There is also much faster music in this movement, which while
writing, I recalled her flair for an infectious rhythmic swagger that is particularly her own.

In the beginning of the next section or movement, a quiet murmur is created by a gentle motion that I think of as
being circular, hence the subtitle Rounds. At one point you will hear harmonies reminiscent of Debussy, but I ask
you to reflect on another Claude... in this case Thornhill, a very early hero of mine who, it can be justly said, was
the musical godfather of the Gil Evans/Miles Davis collaboration. It is also in this movement that a leitmotif or
theme appears, later restated in the Epilogue.

Dactyls, a borrowed word from the Greeks, which we use to describe a three-syllable effect in poetry, as well as the
digit with its three bones, may serve to describe the next movement. It is our third movement, in a three meter, and
features a short cadenza for violin, harp, and timpani... yet another triad. The violin provides an aggressive
virtuosity that produces a rough, waltz-like energy that is both bawdy and impertinent.

The final movement is approached “attacca” by the violin and harp, where the two instruments reverse their relative
balances in a kind of “sound dissolve.” In this way, they transport us to the Epilogue. It is in this final movement
that the motif introduced in Rounds returns in the form of a duet for violin and harp, closing the piece with a gentle
resolution in A major that might suggest both healing and renewal
.
JOHN WILLIAMS, June 28, 2021
#FUCKVINYL

Awatar użytkownika
Wawrzyniec
Hans Zimmer
Posty: 33875
Rejestracja: sob lip 12, 2008 02:00 am
Kontakt:

Re: John Williams

#5006 Post autor: Wawrzyniec » sob lip 31, 2021 23:39 pm

Wygląda na to, że jeżeli koncert w Berlinie się odbędzie, to trzeba będzie Naturalnie przestrzegać parę zasad jak wiadomo pełne szczepienie, albo negatywny test. Planują zapełnić całą salę, ale przez cały koncert trzeba będzie mieć maskę. Mnie to nie przeszkadza i widać też to zależne od organizatorów. My np. w operze berlińskiej też sprawdzamy testy i szczepienie, ale na miejscu można siedzieć bez masek. Przy czym są dwa wolne miejsca, między i przed miejscami siedzącymi.
Najważniejsze, żeby ten koncert się odbył, ale taki pewny nie jestem .
#WinaHansa #IStandByDaenerys

Awatar użytkownika
Adam
Jan Borysewicz
Posty: 58232
Rejestracja: wt lis 24, 2009 19:02 pm

Re: John Williams

#5007 Post autor: Adam » ndz sie 01, 2021 01:03 am

Merkelowa zrobi lockdown, ona i Borys największe robili przecież. Nic nie będzie, niczego, Johna, Bonda, TopGuna.. Tylko Diuna na Vod nam zostanie na jesień i Morawiecki co 2 dzień gadający orędzie że wygrywamy z pandemią…
#FUCKVINYL

Awatar użytkownika
MichalP
Nominacja do odkrycia roku
Posty: 1044
Rejestracja: czw wrz 07, 2017 04:28 am
Lokalizacja: Gdzies w Kanadzie

Re: John Williams

#5008 Post autor: MichalP » ndz sie 01, 2021 04:28 am

Kurde. Strasznie wam zazdroszczę tego koncertu ale na dwoje babka wróżyła z tym. Williams w tym wieku sporo ryzykuje. Lot, spotkania z kupą ludzi. Sam koncert. Zaszczepiony, niezaszczepiony. Juz go raz z Europy ewakuowali. A wszystkim wszystko zaczyna sie mieszac juz. Mi koncert Celine Dion (tylko bez podsmiechujek. Prezent urodzinowy dla zony byl) juz drugi raz przeniesli. Ostatni raz teraz z konca Sierpnia na Marzec nastepnego roku ale w tym samym czasie ona ogłasza serię koncertow w Las Vegas w Listopadzie chociaz w USA teraz znowu padaka się robi bo sie przestali szczepić. Z UK i USA juz raporty plyna ze sie szpitale zaczynaja zapelniac 20-40 latkami bez szczepień. Jak sie nie zapełnią do końca to Merkelowa nic nie zamknie ale sytuacja sie zmienia z tygodnia na tydzien. A ja mam bilet do Polski na koniec Sierpnia. Sytuacja rodzinna i juz i tak odkladane. Ja mam nadzieję ze was nie zamkną :?

Awatar użytkownika
Adam
Jan Borysewicz
Posty: 58232
Rejestracja: wt lis 24, 2009 19:02 pm

Re: John Williams

#5009 Post autor: Adam » ndz sie 01, 2021 10:14 am

O proszę, od dziś Merkelowa zaostrzyła wjazd do DE - https://www.onet.pl/informacje/onetwiad ... h,79cfc278 - za chwile będzie kwarantanna też dla zaszczepionych (jak będą mieć tyle przypadków ile w UK)
#FUCKVINYL

Awatar użytkownika
kiedyśgrześ
+ W.A. Mozart +
Posty: 5929
Rejestracja: sob lip 09, 2011 12:05 pm

Re: John Williams

#5010 Post autor: kiedyśgrześ » ndz sie 01, 2021 10:29 am

no tak to już jest, wczorajsza dezinformacja z kiedyśgrzesiowych internetów tak między 26-27 lipca stałą się informacją! u nas już tłumaczyli o co chodzi (nie śledzę), czy jeszcze nie ma odpowiedniego spinu przygotowanego?
Obrazek

ODPOWIEDZ