25.11
Esencja dzieciństwa wielu pokoleń i o wiele więcej. Najbardziej znane tematy z czołówek kultowych dobranocek („Bolek i Lolek”, „Reksio”, „Porwanie Baltazara Gąbki”), ale też mniej znane motywy z pojedynczych animacji – zarówno tych dla dzieci („Kuba, przyjaciel Jakuba”), jak i dorosłych („Rondo”, „Mini”). Orkiestry, jazz, elektronika i obowiązkowy stempelek przybijany przez Reksia.
Studio Filmów Rysunkowych powstało w 1947 roku. Przez dziesiątki lat współtworzyli je m.in. Lechosław Marszałek, Władysław Nehrebecki, Leszek Lorek, Alfred Ledwig czy Bronisław Zeman, realizując zarówno niezwykle popularne serie filmów dla dzieci, jak i autorskie, artystyczne projekty, także kierowane do dorosłego widza. Formalna odwaga i niezwykła wręcz pomysłowość przełożyły się także na muzykę komponowaną do poszczególnych produkcji. Wybrane na album „The Best Of…” 41 utworów to zaledwie drobny wycinek bogatej historii dźwiękowej Studia – od najstarszego zachowanego tematu Tadeusza Kańskiego z 1957 roku („O ptaszku, który nie chciał śpiewać”) po muzykę pisaną przez kompozytorów zaproszonych z zewnątrz (m.in. Krzysztof Komeda, Waldemar Parzyński, Andrzej Korzyński czy Jan Kanty Pawluśkiewicz). Nie zabrakło oczywiście twórców współpracujących stale ze studiem: Waldemara Kazaneckiego („Bolek i Lolek na wakacjach”, „Przygody Błękitnego Rycerzyka”), Tadeusz Kocyby („Porwanie Baltazara Gąbki”, „Bolek i Lolek wyruszają w świat”), Zenona Kowalowskiego („Reksio”, „Marceli Szpak dziwi się światu”), Bogumiła Pasternaka („Kangurek Hip-Hop”), Marka Wilczyńskiego („Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie”) oraz Antoniego Mleczki („Pampalini łowca zwierząt”).
Wszystkie nagrania zostały zremasterowane z oryginalnych taśm z archiwum dźwiękowego Studia Filmów Rysunkowych. W książeczce obok pełnej informacji dyskograficznej i kadrów z bajek znalazł się tekst Grzegorza Brzozowicza. Wydawnictwo jest częścią całej serii płyt przygotowanej przez Studio Filmów Rysunkowych i GAD Records z okazji obchodów 75-lecia Studia.
1. Bolek i Lolek na wakacjach (Waldemar Kazanecki)
2. O ptaszku, który nie chciał śpiewać (Tadeusz Kański)
3. Hassan i jego osioł (Jerzy Abratowski)
4. Gapa (Karol Anbild)
5. Przygody Błękitnego Rycerzyka (Waldemar Kazanecki)
6. Rondo (Krzysztof Komeda)
7. Mały artysta (Tadeusz Kocyba)
8. Reksio poliglota (Tadeusz Kański)
9. Nasz dziadzio (Waldemar Kazanecki)
10. Bajka (Waldemar Parzyński)
11. Balast (Adam Sławiński)
12. Reksio marzyciel (Bogumił Pasternak)
13. Bolek i Lolek wyruszają w świat (Tadeusz Kocyba)
14. Syzyf (Zenon Kowalowski)
15. Porwanie Baltazara Gąbki (Tadeusz Kocyba)
16. Miś Kudłatek (Bogumił Pasternak)
17. Jutro (Jan Kanty Pawluśkiewicz)
18. Bajki Bolka i Lolka (Tadeusz Kocyba)
19. Reksio strażak (Zenon Kowalowski)
20. Kangurek Hip-Hop (Bogumił Pasternak)
21. Przygody Myszki (Antoni Mleczko)
22. Pampalini. Łowca zwierząt (Antoni Mleczko)
23. Wielka podróż Bolka i Lolka (Waldemar Kazanecki)
24. Połów (Zbigniew Lampart)
25. Wyprawa Profesora Gąbki (Tadeusz Kocyba)
26. Defekt (Marek Wilczyński)
27. Kuba, przyjaciel Jakuba (Zenon Kowalowski)
28. Odloty (Antoni Mleczko)
29. Lis Leon (Janusz Mentel)
30. Retrospekcja (Marek Wilczyński)
31. Zabawa na strychu (Bogumił Pasternak)
32. Marceli Szpak dziwi się światu (Zenon Kowalowski)
33. Dzień jesieni (Małgorzata Hussar)
34. Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie (Marek Wilczyński)
35. Porwanie w Tiutiurlistanie (Tadeusz Kocyba i Zenon Kowalowski)
36. Chłopiec i ptak (Jan Kanty Pawluśkiewicz)
37. Podróże Kapitana Klipera (Bogumił Pasternak)
38. Och! Pampalini!!! (Antoni Mleczko, sł. Mieczysław Woźny)
39. Podróże do bajek (Marek Niedzielko, sł. Beata Krupska)
30. Przygody Bolka i Lolka (Waldemar Kazanecki)
41. Afera (Andrzej Korzyński, sł. Jacek Cygan) (z filmu „Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie”)
Zwiewne wokalizy. Szalone wyścigi trąbek i saksofonów. Hipnotyczne rytmy. Innymi słowy: jazzmani biorą się za ilustrowanie filmów animowanych w drugiej połowie lat 60. Ten wyjątkowy, mało znany i porywający wycinek z historii bielskiego Studia Filmów Rysunkowych doczekał się teraz płytowej dokumentacji.
W latach 60. Studio Filmów Rysunkowych nie tylko produkowało seriale przeznaczone dla dzieci, ale prężnie działało na polu animacji artystycznej, kierowanej głównie do widza dorosłego. Z wytwórnią współpracowali wówczas m.in. Mirosław Kijowicz czy – rozpoczynający wieloletnią przygodę z Bielskiem – Bronisław Zeman. Do tworzenia poszczególnych produkcji zapraszano uznanych kompozytorów i wykonawców – także ze świata jazzu. „Mini. Polish Animated Shorts 1966-69” zbiera właśnie te jazzowe przygody w świecie animacji. W programie płyty znalazła się kultowa muzyka Krzysztofa Komedy do „Ronda” Mirosława Kijowicza (pierwszy raz w pełnej wersji, jako sama muzyka, bez efektów dźwiękowych) oraz niepublikowane wcześniej ścieżki dźwiękowe autorstwa Adama Sławińskiego, Tadeusza Kocyby oraz członków Novi Singers – Bernarda Kawki i Waldemara Parzyńskiego (nagrane z udziałem ich macierzystego zespołu). To niezwykle kolorowa podróż w świat synkopowanych rytmów, ciekawych aranżacji i nastrojowych partii solowych.
Wszystkie nagrania zostały zremasterowane z oryginalnych taśm z archiwum dźwiękowego Studia Filmów Rysunkowych. W książeczce obszerny tekst Andrzeja Winiszewskiego oraz kadry z filmów. Wydawnictwo jest częścią całej serii płyt przygotowanej przez Studio Filmów Rysunkowych i GAD Records z okazji obchodów 75-lecia Studia.
1-3. Rondo (Krzysztof Komeda)
4-7. Pieniądz (Adam Sławiński)
8-11. Mini (Bernard Kawka)
12-15. Bajka (Waldemar Parzyński)
BONUS TRACK
16-21. Flirt (Tadeusz Kocyba)
Pampalini. Oficjalnie – łowca zwierząt. Nieoficjalnie – najgorszy, ale i najzabawniejszy łowca zwierząt w historii. Bohater trzynastu filmów animowanych, które do dzisiaj bawią kolejne pokolenia. Jego przygody wciągają dzięki pełnej humoru fabule, doskonałej animacji, ale i zapadającej w pamięć muzyce Antoniego Mleczki.
Urocza seria filmów, wymyślona przez Bronisław Zemana i zrealizowana przez bielskie Studio Filmów Rysunkowych w latach 1975-80, do dzisiaj bawi i śmieszy. Ale także zaskakuje złożoną i kolorową warstwą muzyczną, przygotowaną przez krakowskiego kompozytora, Antoniego Mleczkę. Z jednej strony jego muzyka potrafi być niezwykle zabawowa, swobodna i pełna radosnych tematów, przypominająca a to dokonania Herba Alperta i Tijuana Brass, a to Sergio Mendesa, a to odnosząca się do muzyki orientalnej czy nawet country. Z drugiej strony ciągle zaskakuje aranżacjami: żywe perkusjonalia uzupełnia automat perkusyjny, organy Hammonda wprowadzają jazzowy nastrój, a połączenie wibrafonu i gitary akustycznej brzmi niczym późne dokonania zespołu Gong. Całość składa się na niezwykle kolorową całość, znacznie wykraczającą poza czysto użytkową rolę muzyki ilustracyjnej. W 1988 roku na ekranach pojawił się montażowy film „Och! Pampalini!!!”, w którym do oryginalnych odcinków dorobiono łączniki. Z tej okazji Antoni Mleczko przygotował dwa udane, subtelne i (znowu!) ocierające się o latynoskie rytmy tematy. Wszystko zaśpiewał – za jednym podejściem, błyskawicznie i perfekcyjnie jak zawsze –Andrzej Zaucha.
Wszystkie zachowane nagrania z serialu „Pampalini łowca zwierząt” oraz piosenki z „Och! Pampalini!!!” zostały zremasterowane z oryginalnych taśm z archiwum dźwiękowego Studia Filmów Rysunkowych. W książeczce znalazł się tekst o serialu i muzyce oraz kadry z poszczególnych odcinków. Wydawnictwo jest częścią całej serii płyt przygotowanej przez Studio Filmów Rysunkowych i GAD Records z okazji obchodów 75-lecia Studia.
1. Och! Pampalini!!! – czołówka
2. Pampalini. Łowca zwierząt – temat przewodni
3. Pampalini i hipopotam
4. Piosenka o hipopotamie
5. Pampalini i lew
6. Piosenka o grizzly
7. Pampalini i grizzly
8. Pampalini i mrówkojad
9. Piosenka o yeti
10. Pampalini i yeti
11. Piosenka o kondorze
12. Pampalini i słoń
13. Piosenka o żyrafie
14. Pampalini i żyrafa
15. Piosenka o tapirze
16. Pampalini i struś
17. Och! Pampalini!!! – finał
BONUS TRACK
18. Och! Pampalini!!! – czołówka (wersja instrumentalna)
W 1986 roku Bolek i Lolek ruszyli na pełnometrażowy podbój Dzikiego Zachodu. Film, zrealizowany na bazie serialu telewizyjnego z 1972 roku, mocno różnił się od pierwowzoru. Choćby za sprawą zupełnie nowej muzyki. Absolutnie wyjątkowej.
Marek Wilczyński, kompozytor współpracujący z Studiem Filmów Rysunkowych od połowy lat 70., to twórca osobny. Zjawisko. Takie, które trudno byłoby porównywać z jakimkolwiek innym kompozytorem w Polsce czy poza jej granicami. Grał w krakowskim Zdroju Jana, studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i zgłębiał tajniki muzyki elektronicznej pod czujnym okiem Józefa Patkowskiego, założyciela Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Brał jedocześnie udział w warsztatach jazzowych w Chodzieży i porażał swoją wyobraźnią w ilustrowaniu filmów animowanych. Muzyka do „Bolka i Lolka na Dzikim Zachodzie” to zaskakujący mariaż różnorodnych wpływów. Z jednej strony stylistyka country jest tu obecna niemal cały czas, choć przełamywana na różne sposoby – a to syntezatorowymi interwencjami i zabawą z prędkościami taśmy, a to odniesieniami do flamenco. Kompozytor zręcznie połączył brzmienia analogowych instrumentów Mooga czy Korga z żywymi brzmieniami perkusjonaliów czy gitar. Tworzył w ten sposób intrygujące, ciekawe faktury, co słychać m.in. w rozmarzonym „Miasteczku I”, melancholijnym „Powrocie szeryfa” oraz majestatycznej „Prerii”.
Oryginalną muzykę Marka Wilczyńskiego uzupełniło kilka piosenek napisanych przez Andrzeja Korzyńskiego i zaaranżowanych w stylistyce zawieszonej w połowie drogi między „Akademią Pana Kleksa” a Frankiem Kimono. Niektóre z nich zaśpiewał zresztą Piotr Fronczewski (w filmie wcielający się w rolę czarnego charakteru, Jimmy’ego Pif-Pafa).
Wszystkie nagrania z filmu „Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie” zostały zremasterowane z oryginalnych taśm z archiwum dźwiękowego Studia Filmów Rysunkowych. W książeczce znalazł się tekst o filmie i twórcach oraz kadry z poszczególnych odcinków. Wydawnictwo jest częścią całej serii płyt przygotowanej przez Studio Filmów Rysunkowych i GAD Records z okazji obchodów 75-lecia Studia.
1. Dziki Zachód
2. Pif-Paf I
3. Motyw przewodni I
4. Miasteczko II
5. Żyd
6. Rodeo
7. Afera
8. Koń
9. Preria I
10. Porwanie
11. Powrót szeryfa
12. Indianie / Galop
13. Piosenka szeryfa
14. Motyw przewodni II
15. Miasteczko II
16. Worek
17. Wąwóz
18. Pif-Paf II
19. Piosenka Pif-Pafa
20. Lolita
21. Sępy
22. Preria II
23. Powrót do miasta
24. Próba
25. Piosenka mieszkańców
26. Motyw przewodni III (napisy końcowe)
BONUS TRACKS
27. Motyw niewykorzystany I
28. Motyw niewykorzystany II
29. Piosenka Pif-Pafa (wersja II)
30. Afera (wersja próbna)