Współczesna animacja - 2D i 3D

To jest miejsce gdzie można podyskutować o samych filmach. Czekamy na wasze analizy, opinie, ciekawe spostrzeżenia, no i przede wszystkim produkcje godne polecenia. Zarówno te ambitne jak i te komercyjne. Piszcie, dyskutujcie, spierajcie się, niech forum zacznie wrzeć.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
lis23
+ Ludvig van Beethoven +
Posty: 13081
Rejestracja: czw lis 12, 2009 03:50 am
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#16 Post autor: lis23 » śr lut 15, 2017 17:27 pm

Ogólnie, staram się dawać na prawdę niskie oceny w ostateczności, jak w przypadku "The Lat Airbrender", który ma u mnie 3/10 - w drugą stronę jest podobnie i 10/10 też mam niewiele, najczęściej jest to solidne 8/10. W tym wypadku też chciałem dać 8 ale ta wtórność i przewidywalność przesądziły o obniżeniu końcowej noty.
W kwestii strony technicznej: i jest ona fantastyczna i nie jest ... Nie wiem, może zbyt duże oczekiwania? Po prostu czegoś mi tu zabrakło i nie poczułem tej magii. Mimo wszystko, pod kątem animacji oba filmy Disneya są lepsze; "Moana" ma świetną wodę, piasek, roślinność, lawę i ogień, a "Zootopia" całą tytułową metropolię oraz futro zwierzaków, którego aż chce się dotknąć. Poza tym, film który zdobywa BAFTę nie powinien jej dostać tylko za stronę audio-wizualną.
Od strony fabularnej bardziej podobała mi się 'Koralina' tegoż studia - tam ciekawiło mnie, co będzie dalej i chciałem zobaczyć zakończenie. Troszkę podobny klimat miał też "Nawiedzony Dom", który fajnie bawił się elementami horroru, tymczasem w 'Kubo" jest zbyt wiele klisz - samo poświęcenie się matki i jej ochrona były już chociażby w Harrym Potterze, gdzie miłość matki ochroniła dziecko przed najpotężniejszym czarnoksiężnikiem na świecie i przed śmiertelnym zaklęciem, a dorosły już Harry zdobył to, czego nie miał w dzieciństwie, czyli wielką, szczęśliwą i kochającą się rodzinę.
Spoiler:
Tylko On, Williams John ;)
Tylko on, Elton John ;) ;)

Awatar użytkownika
Koper
Ennio Morricone
Posty: 26132
Rejestracja: pn mar 06, 2006 22:16 pm
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#17 Post autor: Koper » śr lut 15, 2017 17:53 pm

lis23 pisze:
śr lut 15, 2017 17:27 pm
W kwestii strony technicznej: i jest ona fantastyczna i nie jest ... Nie wiem, może zbyt duże oczekiwania? Po prostu czegoś mi tu zabrakło i nie poczułem tej magii. Mimo wszystko, pod kątem animacji oba filmy Disneya są lepsze; "Moana" ma świetną wodę, piasek, roślinność, lawę i ogień, a "Zootopia" całą tytułową metropolię oraz futro zwierzaków, którego aż chce się dotknąć. Poza tym, film który zdobywa BAFTę nie powinien jej dostać tylko za stronę audio-wizualną.
Przecież te filmy powstały w zupełnie innej technice i stylu. Na dodatek pod względem kolorystyki, oświetlenia, kompozycji etc. Kubo jest ciekawszy od tej dwójki. BAFTA pewnie nie powinien zdobyć, ale w tym roku nie było szczególnej konkurencji, ja dałbym Czerwonemu Żółwiowi, nic ciekawszego w 2016 w animacji nie widziałem.
PS: Zootopia też jest kliszowa i przewidywalna. :P
"Hans Zimmer w tej chwili nic nie potrzebuje. (...) Ciebie też nie potrzebuje." - Paweł Stroiński

Awatar użytkownika
lis23
+ Ludvig van Beethoven +
Posty: 13081
Rejestracja: czw lis 12, 2009 03:50 am
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#18 Post autor: lis23 » śr lut 15, 2017 19:12 pm

Dla mnie nie jest kliszowa i przewidywalna ;) bo ze znanych klocków buduje coś nowego i coś, co może zostać rozszerzone w całe uniwersum 9osobiście uważam, że to jedyny film Disneya, który może posłużyć za trzon takiego uniwersum, gdyż możliwości są tu niczym nieograniczone). A co do BAFTy to krytycy i specjaliści przed galą uznali, że nagroda powinna przypaść właśnie "Zootopii" ;) Moim zdaniem, część ludzi odmawia sukcesu filmowi tylko dlatego, że jest to produkcja Disneya, a Disney to monopolista na rynku. Jeżeli idzie o krytykę Disneya to ja jestem pierwszy, gdyż krytykuję ich od dwunastu lat, min. za odejście od klasycznej, ręcznej animacji, za słabe jakościowo filmy CGI, za recykling postaci (np. Roszpunka i Anna i Elza) czy za młodocianą podróbkę Tonego Starka (bohater "Big Hero 6" - swoją drogą, to film na podstawie komiksu Marvela) ale jak im się coś w końcu udaje to będę ich chwalił i bronił, bo żaden ich film po 2004 roku aż tak mi się nie spodobał.
Myślę też, że animatorzy Disneya mają trochę problem z postaciami ludzkimi i nie potrafią już wyjść poza utarte schematy i wizualne szablony i dlatego pójście w świat zwierząt przyniosło tak dobry skutek, jak swego czasu w przypadku "Króla Lwa" - choć sukces był niepewny, jeżeli pamiętamy przypadek "Kurczaka Małego".
O ile 'Kubo" ogrywa motywy wschodnie i trochę RPG owe, ale robi to trochę po łebkach, o tyle "Zootopia" poprzez konwencję budy cop movie czerpie z dorobku klasyków tego gatunku i podobnie jak "Harry Potter" może zachęcić dzieci do lektury Tolkiena, tak film Disneya może zachęcić do seansu "Zabójczej Broni" czy "Gliniarza z Beverly Hills". Oczywiście, w obu przypadkach dzieci powinny dorosnąć. Poza tym, twórcy musieli wykazać się ogromną kreatywnością, której w przypadku "Kubo" po prostu nie widać:
Twórcy Zwierzogrodu szybko zdali sobie sprawę, że wymyślony przez nich świat musi być domem dla wszystkich zwierząt, zarówno tych małych, jak i dużych. – Najmniejsze ryjówki żyją tu pośród nosorożców i słoni – opowiada producent Clark Spencer. – Chcieliśmy zachować rzeczywistą skalę wszystkich zwierząt, co w filmach animowanych rzadko się zdarza. W związku z tym, musieliśmy wymyślić świat skonstruowany tak, aby mogły w nim wygodnie żyć. Operator Nathan Warner dodaje: – Restauracja prowadzona przez słonia musiała być urządzona tak, aby mógł z niej skorzystać królik. Było to źródłem wielu wyzwań.

Scenografowie, technicy i scenarzyści połączyli siły, aby opracować skomplikowaną infrastrukturę miejską, w której małe środki transportu poruszają się wewnątrz większych, a wszelkiego rodzaju przenośniki, rampy, ruchome schody i przejścia tworzą gęstą sieć komunikacyjną. Chomiczówka, część Zwierzogrodu zamieszkiwana przez najmniejsze zwierzaki, to miasto w skali mikro, w pełni dopasowane do potrzeb gryzoni i otoczone wysokim ogrodzeniem, chroniącym mieszkańców przed większymi zwierzętami. Ekipa wybudowała miniaturowe domy Chomiczówki, a następnie fotografowała je w centrum Los Angeles na tle sylwetki miasta, aby porównać obie skale.

Jednocześnie filmowcy musieli wziąć pod uwagę fakt, że różne gatunki mają odmienne potrzeby i zamieszkują inne środowiska. Zwierzogród trzeba było podzielić na dzielnice odzwierciedlające strefy geograficzne. – Każda z nich jest zaprojektowana specjalnie dla konkretnej grupy zwierząt – wyjaśnia reżyser Byron Howard. – Wygląd, klimat i całe otoczenie danej dzielnicy są wzorowane na siedlisku niezbędnym tej grupie do życia. Umieszczając wszystkie te rodzaje siedlisk i zwierząt w jednym mieście niczym w wielkim tyglu, tworzymy między nimi nowe relacje nieistniejące w rzeczywistości.

Kierownik artystyczny David Goetz twierdzi, że filmowcy projektujący miasto musieli zacząć myśleć jak zwierzęta. – Zwierzogród jest miastem zbudowanym przez jego mieszkańców, czyli zwierzęta, a nie przez ludzi. Zastosowaliśmy naturalne, organiczne kształty dające zaskakujące efekty. Gdyby wielbłąd dysponował taką samą wiedzą i technologią, co my, ludzie, jak zaprojektowałby Starą Saharę? Co niedźwiedź polarny umieściłby w Tundrówce? Ale oprócz tego dodaliśmy też elementy znane widzom, aby wywołać wrażenie prawdziwej metropolii.

Scenografowie czerpali inspirację przede wszystkim z miast takich jak Nowy Jork czy Londyn, ale łączyli je również z motywami z całego świata ludzi i zwierząt. Na przykład centrum Starej Sahary zostało zainspirowane Monte Carlo i Dubajem. Ze względu na upały większość mieszkańców pustyni prowadzi nocny tryb życia, więc Stara Sahara stała się dzielnicą nocnych rozrywek, z kasynami i wielkim hotelem w kształcie palmy. Ponieważ naturalny klimat Zwierzogrodu przypomina warunki panujące na południu Kalifornii, w poszczególnych dzielnicach stworzono sztuczny klimat z myślą o różnych grupach mieszkańców. Decyzja o umieszczeniu stref krańcowo odmiennych obok siebie została oparta na solidnych podstawach. Jak mówi Goetz: – Zadaliśmy sobie pytanie: „Jak można umieścić obok siebie tundrę i pustynię?”.Odpowiedź jest bardzo prosta. Trzeba zbudować ogromną ścianę klimatyzatorów oddzielającą dwie strefy. I tak jak w klimatyzatorach, które znamy, z jednej strony wydmuchiwane jest zimne powietrze chłodzące Tundrówkę, a z drugiej gorące ogrzewające Starą Saharę. Z kolei za klimat dzielnicy Las Padas odpowiadają setki ogromnych, jaskrawozielonych sztucznych drzew czerpiących wodę z rzeki i zamieniających ją w parę. W ten sposób uzyskuje się odpowiednią wilgotność powietrza niezbędną dla tutejszych mieszkańców.
P.S: "Czerwony Żółw" nie był nawet nominowany do BAFTY: "Kubo", "Moana", "Dory" i "Zootopia".
Tylko On, Williams John ;)
Tylko on, Elton John ;) ;)

Awatar użytkownika
lis23
+ Ludvig van Beethoven +
Posty: 13081
Rejestracja: czw lis 12, 2009 03:50 am
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#19 Post autor: lis23 » sob lut 18, 2017 12:13 pm

Wielokrotnie pisałem tutaj o tym, że nie przepadam za animacją CGI, która wyparła tradycyjną kreskę z kina i z telewizji (każdy serial animowany jest teraz praktycznie w CGI). Może i animacja komputerowa to przyszłość i może jest tańsza? Łatwiejsza' ale nie ma tego czegoś, brakuje jej duszy.
W kwestii animacji Disneya (chodzi mi o samą technikę), "Zootopia" najbardziej zbliża się do tradycyjnej kreski i zaciera tę granicę pomiędzy tradycyjną animacją a CGI. Dlaczego? Może dlatego, że po latach prób i błędów (całkiem nowe pokolenie animatorów, gdyż Disney w 2005 roku zwolnił 10 tysięcy pracowników, klasycznych rysowników) animatorzy osiągnęli w końcu perfekcje, co widać także w przypadku "Moany"? Nie bez znaczenia jest też fakt, że mamy tu do czynienia z postaciami zwierzęcymi, co dało twórcą pole do popisu i właśnie to mnie urzekło w animacji tych postaci: ruchy uszu, nosa, sposób poruszania się (np. królik porusza się czasami skokami a lis potrafi płynnie przejść z pozycji "ludzkiej" na "cztery łapy"), itp. Do tej pory na prawdę podobały mi się tylko filmiki CGI w grach video (Blizzard, itp. renderowane intra do gier) a ten film sprawił, że z nadzieją patrzę na przyszłość animacji CGI w filmach animowanych i mam nadzieję, że i ona się rozwinie, bo ostatnio jakby stała w miejscu i bała się przekroczyć kolejnej technicznej granicy.
Tylko On, Williams John ;)
Tylko on, Elton John ;) ;)

Awatar użytkownika
Koper
Ennio Morricone
Posty: 26132
Rejestracja: pn mar 06, 2006 22:16 pm
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#20 Post autor: Koper » sob lut 18, 2017 12:41 pm

lis23 pisze:
śr lut 15, 2017 19:12 pm
Dla mnie nie jest kliszowa i przewidywalna ;) bo ze znanych klocków buduje coś nowego i coś, co może zostać rozszerzone w całe uniwersum
To oznacza, że jest potencjalnie dochodowa, a nie że dobra.
lis23 pisze:
śr lut 15, 2017 19:12 pm
Poza tym, twórcy musieli wykazać się ogromną kreatywnością, której w przypadku "Kubo" po prostu nie widać
to chyba tylko Ty nie widzisz kreatywności w całej scenografii i postaciach w "Kubo", ale to już Twój problem.
lis23 pisze:
śr lut 15, 2017 19:12 pm
P.S: "Czerwony Żółw" nie był nawet nominowany do BAFTY
no to ich fail. :P

Ostatnio z klasycznych animacji obejrzałem to:
https://www.youtube.com/watch?v=pW7JDw2Qimo
całkiem fajne, ale dla Ciebie lisu pewnie zbyt nieszablonowe wizualnie i nie doliczysz się włosów na futrach psa czy co tam. :P
"Hans Zimmer w tej chwili nic nie potrzebuje. (...) Ciebie też nie potrzebuje." - Paweł Stroiński

Awatar użytkownika
lis23
+ Ludvig van Beethoven +
Posty: 13081
Rejestracja: czw lis 12, 2009 03:50 am
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#21 Post autor: lis23 » pn lut 20, 2017 20:11 pm

To francuski film? Z ich animacji bardzo mi się podoba serial "Wakfu", jest w nim klimat komiksów "Hugo", które czytałem w latach 80-tych oraz bardzo ładna animacja, kreska.

W "Kubo" kreatywność ogranicza się do techniki animacji, podobną kreatywnością cechują się filmy Nicka Parka, które są jednak fajniejsze i równie czasochłonne w produkcji.

Skoro "Zootopia" jest tak przeciętną produkcją to dlaczego film tak bardzo spodobał się krytykom i widzom, zarobił tyle kasy i zyskał tak duży i oddany fanfom?
Z drugiej strony, dlaczego klasyczna i bardzo Disneyowska 'Moana" nie powtórzyła tego sukcesu? A przecież Disney tak w nią wierzył.
Wydaje mi się, że bardzo doświadczeni reżyserzy i animatorzy, Musker i Clemens próbowali przenieść na grunt współczesnej animacji CGI magię klasycznych animacji Disneya z lat 90-tych ale okazało się, że ta poetyka, język i narracja bardzo się zestarzały przez te lata i dla współczesnego widza są one trochę archaiczne.
Sukces "Zootopii" może polegać na tym, że mówi ona do widza współczesnym językiem i pokazuje współczesny nam świat w pewnym krzywym zwierciadle, gdyż mamy tu odbicie naszej rzeczywistości, ale przetworzone na zwierzęcą wizję tego świata. Myślę, że pójście w takie klimaty było jednak odważne, gdyż zawsze można było zrobić drugi "Frozen" lub "Moanę". Klasyczne baśnie są potrzebne ale i pewien powiew świeżości też się przyda i myślę, że dlatego film tak się przyjął, bo jest inny od tego do czego nas przyzwyczaił Disney.
Oczywiście, film nie jest pozbawiony wad. Pierwsza wersja scenariusza osadzona była w Bondowskich klimatach i opowiadała o Jackeu Savage - króliczym agencie. Kolejna wersja ukazywała mroczne miasto w którym drapieżniki zostały zepchnięte na margines społeczeństwa, musiały nosić elektroniczne i rażące ich prądem obroże i mieszkać niemal w gettach. Ta wizja tak nie spodobała się testowym widzom, że studio całkowicie porzuciło mroczne klimaty, topiąc wszystko w typowym dla Disneya lukrze. To, że film się udał pomimo tak wielkich zmian i to na rok przed premierą jest i tak wielkim fuksem, ale pochodną tego jest, min. całkowity brak broni palnej w tym świecie, przez co nie wyobrażam sobie potencjalnych przestępstw - no bo, co? Kradzież lizaka?
W ogóle jest to ciekawa koncepcja, czy całe tamtejsze społeczeństwo przeszło na dobrowolny pacyfizm? Z drugiej strony, baran-zamachowiec strzela ze snajperki, więc jakaś forma broni palnej jest tam jednak znana.
Tylko On, Williams John ;)
Tylko on, Elton John ;) ;)

Awatar użytkownika
Koper
Ennio Morricone
Posty: 26132
Rejestracja: pn mar 06, 2006 22:16 pm
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#22 Post autor: Koper » pn lut 20, 2017 21:05 pm

lis23 pisze:
pn lut 20, 2017 20:11 pm
Skoro "Zootopia" jest tak przeciętną produkcją to dlaczego film tak bardzo spodobał się krytykom i widzom, zarobił tyle kasy i zyskał tak duży i oddany fanfom?
A dlaczego disco polo cieszy się nadal sporą popularnością? Dlaczego setki milionów ludzi głosuje w różnych wyborach na kretynów, ignorantów albo oszustów? :P Masz jeszcze jakieś ciekawe argumenty za "Zootopią"? :P
"Hans Zimmer w tej chwili nic nie potrzebuje. (...) Ciebie też nie potrzebuje." - Paweł Stroiński

Awatar użytkownika
Kaonashi
Joe Hisaishi
Posty: 13561
Rejestracja: pt sie 19, 2011 17:36 pm
Lokalizacja: Kraina Bogów

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#23 Post autor: Kaonashi » pn kwie 24, 2017 22:07 pm

Gdyby nie piraci, byłbym jak Zbigniew Hołdys - Eric Clapton.

Awatar użytkownika
lis23
+ Ludvig van Beethoven +
Posty: 13081
Rejestracja: czw lis 12, 2009 03:50 am
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#24 Post autor: lis23 » pn kwie 24, 2017 23:48 pm

Mi się spodobało coś takiego:

https://www.youtube.com/watch?v=eA0JVAeSibc

to są bardziej moje klimaty, bo to Fantasy. Chętnie zobaczyłbym film/serial podobny do tego:

https://www.youtube.com/watch?v=pzoIjtCWJmc

Ciekawe, czy jeszcze kiedyś zrobią kolejny sezon tego serialu?
Swoją drogą, ostatnio oglądałem trochę na C+ "Marnie.Przyjaciółka ze snów" - bardzo ładna i szczegółowa klasyczna animacja, ale fabularnie i narracyjnie bardzo odstająca od typowych animacji, gdyż jest trochę ... nudna? Anime jest specyficzną formą animacji i nie wszystkim się spodoba, zwłaszcza dzisiejszej młodzieży, wychowanej na grach video - odnoszę jednak wrażenie, że dla nich i animacje Disneya z lat 90-tych są zbyt old scoolowe i za wolne.
Tylko On, Williams John ;)
Tylko on, Elton John ;) ;)

Awatar użytkownika
Koper
Ennio Morricone
Posty: 26132
Rejestracja: pn mar 06, 2006 22:16 pm
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#25 Post autor: Koper » wt maja 16, 2017 11:38 am

Obrazek

Obejrzałem to "Kimi no na wa" Shinkaia, co pewnie Kaonashi będzie zainteresowany. I trzeba powiedzieć, że jest 100% Shinkaia w Shinkaiu. Piękna animacja za którą nie nadąża nieco pretensjonalna i chwilami chaotyczna fabuła. Szkoda, że zamiast tak strasznie popadać w te swoje artystyczne bełkoty na temat miłości nie skupił się na sferze komediowej, która pojawia się w środkowej części i bywa całkiem udana (wątek niejakiej zamiany ciał prowokuje do tego) no i zakończenie przeciąga bardziej niż Jackson w "Powrocie Króla" ;) Mimo wad seans calkiem udany, szkoda że Tenmon nie robi już muzyki, ta która jest ma podobną stylistykę i sprawuje się porządnie, ale szczerze mówiąc, parę dni po seansie i nic mi z tego w głowie nie zostało.
"Hans Zimmer w tej chwili nic nie potrzebuje. (...) Ciebie też nie potrzebuje." - Paweł Stroiński

Awatar użytkownika
Kaonashi
Joe Hisaishi
Posty: 13561
Rejestracja: pt sie 19, 2011 17:36 pm
Lokalizacja: Kraina Bogów

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#26 Post autor: Kaonashi » wt maja 16, 2017 14:01 pm

Ostatnio mam na tapecie ten score. Takie 3-3,5 maks. Recka będzie za jakiś czas, ale ostatnio mam sporo rzeczy na głowie.
Gdyby nie piraci, byłbym jak Zbigniew Hołdys - Eric Clapton.

Awatar użytkownika
lis23
+ Ludvig van Beethoven +
Posty: 13081
Rejestracja: czw lis 12, 2009 03:50 am
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#27 Post autor: lis23 » pn sie 14, 2017 15:31 pm

Można już obejrzeć pilotowy odcinek nowych "Kaczych Opowieści", tutaj recenzja:

https://naekranie.pl/recenzje/kacze-opo ... 1-recenzja
Tylko On, Williams John ;)
Tylko on, Elton John ;) ;)

Awatar użytkownika
lis23
+ Ludvig van Beethoven +
Posty: 13081
Rejestracja: czw lis 12, 2009 03:50 am
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#28 Post autor: lis23 » sob paź 21, 2017 22:06 pm

Kto wie, może jeszcze klasyczna animacja wróci do łask?
Słyszeliście o grze "Cuphead"? Wyglądem przypomina ona kreskówki Disneya z przełomu lat 20 - stych i 30 - stych ub. wieku:

https://www.youtube.com/watch?v=NN-9SQXoi50

A tu można obejrzeć jak to robili:

https://www.youtube.com/watch?v=5ccUgxFVzWU
Tylko On, Williams John ;)
Tylko on, Elton John ;) ;)

Awatar użytkownika
lis23
+ Ludvig van Beethoven +
Posty: 13081
Rejestracja: czw lis 12, 2009 03:50 am
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#29 Post autor: lis23 » ndz gru 10, 2017 13:16 pm

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... -OT5kRdL84

Może to nie klasyka ale dlaczego Marvel/Disney nie potrafią robić TAKICH animacji/seriali animowanych?
Chodzi mi o poziom techniczny i artystyczny samej animacji.
Tylko On, Williams John ;)
Tylko on, Elton John ;) ;)

Awatar użytkownika
Mystery
James Horner
Posty: 23205
Rejestracja: pt gru 01, 2006 11:34 am

Re: Współczesna animacja klasyczna - 2D

#30 Post autor: Mystery » ndz gru 10, 2017 13:48 pm

Pewnie potrafią tylko to nie w ich stylu. To tak jakby nagle Ghibli zaczęło robić CGI. A ten teaser jakoś średnio nastraja. Jako serial Tv jeszcze rozumiem, tutaj wyglądałoby to nawet Disneyowo, a'la Clone Wars, ale oni chcą czymś takim ściągnąć ludzi do kin? Choć jako, że lubię Spajdiego to zawsze jakieś tam zainteresowanie będzie, no i nawet ciekawym kto zrobi muzę ;)

ODPOWIEDZ